W roku 1886 otwarta została linia kolejowa łącząca Dębicę z leżącym na północy Galicji miasteczkiem Rozwadów (obecnie dzielnica Stalowej Woli), w którym mieściła się stacja końcowa. Linia ta miała znaczenie strategiczne, gdyż pozwalała szybko dotrzeć do najbardziej wysuniętych na północ części Austro-Węgier.
Pod koniec XIX wieku rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej z Rozwadowa do Przeworska wzdłuż rzeki San. Wydawana ówcześnie gazeta Głos rzeszowski w numerze 2 (1900) podaje, że jej otwarcie miało miejsce 14 stycznia 1900 roku. Miały znajdować się na niej następujące stacje: Przeworsk, Grodzisko, Leżajsk, Sarzyny, Łętownia, Rudnik, Nisko.
Odcinek między Rozwadowem a Lublinem otwarty został przez Rosjan pod koniec roku 1914 dla poprawy zaopatrzenia frontu. Był on jednotorowy i bardzo kręty, gdyż poprowadzono go po granicy działu wód, aby uniknąć przemieszczania się mas ziemnych. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w latach 20. XX wieku przeprowadzono prostowanie linii pomiędzy Niedrzwicą Kościelną, a Pułankowicami. W czasie wojny Niemcy przystąpili do rozbudowy infrastruktury linii. W 1942 roku na odcinku z Rozwadowa do Przeworska dobudowano drugi tor. W wyniku zniszczenia w 1944 mostu nad Wisłokiem, tor 1 został on zdemontowany na szlaku Grodzisko Dolne – Przeworsk, a pamiątką po tym jest długie żeberko wyciągowe na stacji w Grodzisku.
W roku 1976 przystąpiono do budowy drugiego toru oraz elektryfikacji odcinka ze stacji Lublin Główny do stacji Lublin Zemborzyce. Powodem była chęć przeniesienia części manewrów z zatłoczonej lubelskiej stacji oraz budowy kolei aglomeracyjnej, aby umożliwić dojazd do popularnego wśród turystów Zalewu Zemborzyckiego. W latach 2017-2018 zelektryfikowany został odcinek Lublin Zemborzyce-Kraśnik. Podkarpacki odcinek elektryfikowany był w latach 1988‒1989, poczynając od strony Przeworska. W Rozwadowie zostały wykonane słupy trakcyjne na wylocie w kierunku Kraśnika/Lublina, lecz nigdy nie zostały one wykorzystane.
źródło: wikipedia.org
Kraśnik - stacja kolejowa (44,108 km) [Data: 14.08.2018]
Stację otwarto w 1914 roku. Budynek dworca jest obecnie nieczynny jednak ma się to zmienić po modernizacji do 2020 r. Od przełomu marca i kwietnia 2018 roku stacja jest w trakcie przebudowy i elektryfikacji. Posiada 4 tory główne (jeden zasadniczy oraz dwa dodatkowe) z których dwa znajdują się przy świeżo wyremontowanym peronie wyspowym. Po remoncie stacji ma pozostać także bocznica do pobliskiego skupu złomu. Trwa likwidacja zbędnych i nieużywanych torów bocznych. Remont ma się zakończyć na przełomie grudnia 2018 roku i stycznia 2019 roku.
Pociągi relacji Lublin-Szastarka, Lublin-Stalowa Wola oraz Lublin-Rzeszów kończą bieg na stacji, następnie jest przesiadka na autobus komunikacji zastępczej do Zaklikowa, skąd np. do Stalowej Woli pasażerowie jadą ponownie pociągiem.
Na skwerze przed budynkiem dworca w 1971 roku wzniesiono pomnik "W hołdzie pomordowanym i poległym kolejarzom linii Lublin-Rozwadów w walce w faszyzmem hitlerowskim".
źródło: wikipedia.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz