Zanim zbudowano pierwszy odcinek torów na linii 402, w 1880 w Szczecinie powstała spółka Towarzystwo Dąbsko-Kołobrzeskiej Kolei Żelaznej (Altdamm-Colberger Eisenbahn-Gesellschaft). Akcjonariuszami byli: Królestwo Prus, prowincja Pomorze, powiaty Nowogard i Gryfice jak również miasta, przez które miała prowadzić linia, czyli: Goleniów, Nowogard, Płoty, Gryfice, Trzebiatów i Kołobrzeg, a także osoby prywatne. Pierwszy odcinek z Dąbia do Płot został otwarty w Nowy Rok 1882, lecz tylko dla pociągów towarowych. Miesiąc później linię przedłużono do Gryfic, a 1 kwietnia całą linię otwarto także dla pociągów pasażerskich. Pozostałą część linii do Kołobrzegu otwarto dokładnie 25 maja 1882. 18 maja 1899 powstało przedłużenie linii wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego do stolicy okręgu, Koszalina. 1 kwietnia 1903 tak jak 15 lat wcześniej Ostbahn, spółka ACE została przejęta przez Pruskie Koleje Państwowe.
10 grudnia 2009 roku Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Regionalnego programu operacyjnego przyznał dofinansowanie dla projektu pn. „Modernizacja regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin-Goleniów”. Częścią inwestycji była budowa torów łączących linię nr 402 z lotniskiem w Goleniowie oraz budowa przystanku osobowego przed terminalem portu lotniczego. Dzięki temu Szczecin, jak i Kołobrzeg uzyskały dogodne połączenia kolejowe z lotniskiem w Goleniowie.
źródło: wikipedia.org
Bagicz - nieczynny przystanek kolejowy (33,690 km) [28.07.2016]
Bagicz to wieś w woj. zachodniopomorskim, w powiecie kołobrzeskim, w gminie Ustronie Morskie.
Niewielka miejscowość nosząca od XVIII wieku nazwę Bodenhagen w 1935 roku została wysiedlona, a na jej miejscu decyzją władz III Rzeszy rozpoczęto budowę dużego kompleksu wojskowego o kryptonimie Kolberg Flugplatz na potrzeby mającego tam stacjonować pułku lotnictwa bombowego KG152, a od 1939 roku pułku lotnictwa bombowego KG1 Hindenburg o którym pisałem tutaj .
Z pierwotnych zabudowań wsi ostała się tylko stacja kolejowa Bagicz z przyległymi do niej budynkami.
Stacja - leżąca przy linii 402 (Koszalin-Goleniów) dziś jest nieczynnym przystankiem kolejowym z budynkiem dworca z 1899 r. który obecnie pełni funkcje domu mieszkalnego. Bagicz dla kolejarzy najczęściej kojarzy się z nieistniejącą już bocznicą szlakową do radzieckiej bazy paliw. Bocznicę wybudowano w latach 60 XX wieku. W 2001 r. zdemontowano przęsła torowe łącznie z podkładami w kierunku lotniska.
źródło: wikipedia.org , bazakolejowa.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz