2.10.2016 r. ze skansenu taboru kolejowego w Chabówce (linią kolejową 98 i 97), szlakiem galicyjskiej kolei transwersalnej w stronę Żywca wyruszył pociąg retro prowadzony przez parowóz Ty42-107. Głównym motywem gdzie chciałem zrobić zdjęcia był moment gdy skład przejeżdżał mostem nad rzeką Sołą. Następnie udałem się na dworzec kolejowy poobserwować manewry oraz pod pobliską wieżę ciśnień.
Żywiec - stacja kolejowa (81,392 km) [2.10.2016]
Pierwszy budynek dworca kolejowego powstał w 1878, z chwilą uruchomienia kolei relacji Bielsko–Żywiec. W 1884 nastąpiło połączenie kolejowe z Suchą, a pośrednio z Krakowem oraz ze Zwardoniem, a przez Słowację – z Wiedniem. Kolej ta nosiła wówczas nazwę Kolei Transwersalnej. Stacje końcowe Kolei Transwersalnej to Čadca (obecnie Słowacja) i Husiatyn (obecnie Ukraina), a jej łączna długość wynosiła około 800 km.
Budynek dworca został zniszczony przez uciekających Niemców w 1945. Po
wojnie został odbudowany według poprzednich planów i ma takie same dachy
i szczyty, identyczną stolarkę drzwiową i okienną oraz taką samą halą
główną.
W 2010 roku na linii do Suchej Beskidzkiej
kursowanie pociągów osobowych zostało zawieszone, a ruch prowadzono
zastępczą komunikacją autobusową. Jedynym kursującym pociągiem od maja
2011 r. jest sezonowy interREGIO Giewont relacji Częstochowa-Zakopane.
Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy w dniu 11 grudnia 2011 r.
komunikacja zastępcza została zlikwidowana. Z dniem 9 stycznia 2015 r.
wznowiono pilotażowo kursowanie pociągów regio relacji Sucha Beskidzka-Żywiec.
źródło: wikipedia.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz