poniedziałek, 8 października 2018

Linia kolejowa 159 (Orzesze - Wodzisław Śląski)

Linia kolejowa nr 159 - w 1884 r. uruchomiono odcinek Orzesze - Żory. Pierwszy pociąg z Orzesza do Żor przybył 2 lipca 1884 r., na 2 miesiące przed oddaniem trasy do użytku. W sierpniu 1910 roku otwarto odcinek z Żor do Pawłowic, aby przedłużyć go rok później do Jastrzębia. W końcu 2 grudnia 1913 roku uruchomiono ostatni odcinek linii łączący Jastrzębie z Wodzisławiem Śląskim przez Moszczenicę, Godów i Turzę Śląską. Linia kolejowa została wybudowana przez Pruskie koleje państwowe.
1 czerwca 1997 zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój, a 19 lutego 2001 na odcinku Studzionka – Jastrzębie Zdrój, 10 czerwca 2001 na odcinku Orzesze – Żory. 15 grudnia 2002 zamknięto ostatni czynny w ruch pasażerskim fragment – odcinek Żory – Studzionka.
Z końcem 1999 roku zamknięto całkowicie odcinek Jastrzębie Zdrój – Jastrzębie Zdrój Moszczenica, w 2002 roku odcinek Jastrzębie Zdrój Moszczenica – Wodzisław Śląski, a w 2005 roku Pawłowice – Jastrzębie Zdrój
Obecnie czynione są starania mające doprowadzić do powrotu pociągów pasażerskich do Jastrzębia Zdroju. PKP PLK ma zamiar przeprowadzić analizę odbudowy linii w dwóch wariantach, a samorządy miast położonych wzdłuż linii planują, że studium wykonalności projektu będzie gotowe do 2022 roku, po czym miałyby nastąpić prace modernizacyjne.
źródło: wikipedia.org


Jastrzębie-Zdrój - nieczynna stacja kolejowa (36,639 km) [27.07.2017]
Z początkiem października wyburzony został zabytkowy dworzec w Jastrzębiu-Zdroju. Powodem rozbiórki był zły stan techniczny po wcześniejszym podpaleniu. Na szczęście lipcu 2017 udało mi się zrobić kilka fotek przedwojennego dworca i wieży ciśnień.
Stacja kolejowa została otwarta 1 czerwca 1911 roku wraz z uruchomieniem odcinka Pawłowice - Jastrzębie linii kolejowej z Orzesza. Przyczyną budowy tego odcinka nie były względy ekonomiczne - na opisywanych terenach nie znajdowały się wówczas żadne większe zakłady przemysłowe czy kopalnie, lecz ułatwienie dojazdu do uzdrowiska jakim było Jastrzębie od XIX wieku. Powstała wówczas stacja kolejowa Bad Jastrzemb była najbliżej położoną stacją dla uzdrowiska.
1 czerwca 1997 roku zawieszono kursy pasażerskie do Wodzisława Śląskiego. 18 lutego 2001 roku zawieszono przewozy pasażerskie z Pawłowic. Przez kilka lat pomieszczenia na parterze budynku dworcowego były dzierżawione przez prywatną firmę. Dworzec od kilku lat  był pozbawiony nadzoru i systematycznie dewastowany, metalowe elementy zostały rozkradzione przez złomiarzy.
źródło: wikipedia.o

























2 komentarze:

  1. Fajna dokumentacja :) W tej chwili chyba już wyburzony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety wyburzony choć wiem to jedynie z informacji internetowych

      Usuń