Pierwszy witraż to: "Chrystus wśród ludu górnośląskiego"
Przedstawiony obraz nawiązuje do słów z Ewangelii św. Mateusza "Przyjdźcie do mnie wszyscy którzy jesteście spracowani i obciążeni, a ja wam dam ukojenie".
W centralnej części stoi Jezus pod drzewem jabłoni wśród zebranych wokół niego ludzi.
Jest to nietypowe rozwiązanie ikonograficzne tego tematu, gdy na witrażu widoczni są zamożni fundatorzy kościoła Joanna (spadkobierczyni majątku Karola Goduli) i jej mąż Hans Ulryk Schaffgotschowie , kadra kierownicza pobliskich kopalń i hut (z lewej strony Jezusa klęczy i całuje płaszcz radca górniczy Köhler, obok stoi dr Bernard Stephan- generalny dyrektor zakładów przemysłowych Schaffgotsch) oraz przedstawiciele ludu śląskiego, górnicy i hutnicy w strojach galowych (jak wynika z przekazów za postacią jednego z górników kryje się kościelny), chorzy (z których jeden- hutnik leży na łożu, a drugi- górnik z opatrunkiem na głowie prowadzony jest przez młodą dziewczynę), ślepiec w stroju śląskim podtrzymywany przez młodą kobietę która ze zmartwioną miną wyczekuje powrotu z szychty swego narzeczonego. Jest również bezrobotny młody mężczyzna powracający z biedaszybów i kobiety w rozbarskich strojach śląskich gdzie jedna podtrzymuje małe dziecko. W tle krajobraz śląski niewielka chata po lewej stronie oraz budynki kopalni Paweł w Chebziu po prawej.
Postacie Joanny i Ulryka, malarz Ludwik Glötze prawdopodobnie namalował na wzór fotografii z 1908 wykonanej z okazji 50-tej rocznicy ślubu hrabiowskiej pary.
Witraż ten został ufundowany przez parafian w ramach wdzięczności dla zmarłej w 1910 r. fundatorki kościoła.
Drugi witraż to: "Sąd ostateczny"
Chrystus jako sędzia, tronujący na łuku tęczy wśród obłoków, przyodziany w purpurowy płaszcz z koroną na głowie trzymający w dłoni kulę świata. Wszystkie te atrybuty symbolizują jego panowanie nad światem. Obok Jezusa klęczy Maria ze złożonymi błagalnie dłońmi, orędująca za wstającymi z martwych. Wokół Chrystusa i Marii widoczne są chóry cherubinów i aniołów, dźwiękami trąb wskrzeszają zmarłych. Poniżej umarli ubrani w proste suknie wstają z grobów; część umarłych błagalnie wyciąga ręce ku sądzącemu Jezusowi oraz Marii; część uświadamiając sobie swoje grzechy rozpacza. Z lewej strony przedstawienia znajduje się raj, umieszczony za architektoniczną bramą do której prowadzą aniołowie. Z prawej strony ukazane jest piekło z potępionymi. Przed arkadą stoi Archanioł Michał ubrany w zbroje z mieczem w dłoni ochraniający raj, ważący dusze na niewielkiej wadze szalkowej. Poniżej znajduje się szatan ciągnący jednego z powstałych z martwych do piekła.
Projekt witraża opracował malarz Berry, zrealizował malarz Ritter von Keller, a prace techniczne i kolorystyczne wykonał Anton Mauer.
źródło: wirtualnaruda.pl
Na YT znalazłem ciekawie opowiedziany filmik który polecam obejrzeć
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz