czwartek, 28 września 2017

Linia kolejowa 131 (Chorzów Batory - Tczew)

Linia kolejowa 131 (Chorzów Batory – Tczew) łączy Górnośląski, Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z węzłem kolejowym w Tczewie a dalej z Portem Gdańsk i Portem Gdynia. Została zbudowana jako linia towarowa stąd omija duże miasta (z wyjątkiem Bydgoszczy). Linia przechodzi przez teren pięciu województw oraz 18 powiatów. W dużym stopniu pokrywa się z jedną z najważniejszych inwestycji w infrastrukturę w II RP – magistralą węglową.
Linia nr 131 była budowana i otwierana fragmentami w latach 1852–1933. Prace wykończeniowe nad infrastrukturą towarzyszącą trwały do 1935. W latach 1965–1974 linia została zelektryfikowana.
Linia podzielona jest na 21 odcinków:
  • A: Chorzów Batory – Chorzów Stary
  • B: Chorzów Stary – Bytom Karb
  • C: Bytom Karb – Nakło Śląskie
  • D: Nakło Śląskie – Tarnowskie Góry
  • E: Tarnowskie Góry – Tarnowskie Góry TGE
  • F: Tarnowskie Góry TGE – Kalety
  • G: Kalety – Kalina
  • H: Kalina – Chorzew Siemkowice
  • J: Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola Karsznice
  • K: Zduńska Wola Karsznice – Dionizów
  • L: Dionizów – Ponętów
  • M: Ponętów – Inowrocław Rąbinek
  • N: Inowrocław Rąbinek – Mimowola
  • O: Mimowola – Inowrocław
  • P: Inowrocław – Jaksice
  • R: Jaksice – Nowa Wieś Wielka
  • S: Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Główna
  • T: Bydgoszcz Główna – Maksymilianowo
  • U: Maksymilianowo – Laskowice Pomorskie
  • W: Laskowice Pomorskie – Górki
  • Z: Górki – Tczew
źródło: wikipedia.org


4.09.2017| Chorzów - 131 024-2 z długim składem węglarek miną przejazd kolejowy na ul. Strzelców Bytomskich i kieruje się linią 131 w stronę Chorzowa Batorego. W tle osiedle Irys oraz przyszpitalna wieża wodna.



Bytom - stacja kolejowa (17,365 km)[29.01.2014] 
Zdjęcia bytomskiego dworca ze stycznia 2014r. tuż przed remontem oraz z lipca tuż po zakończonych pracach. Się pozmieniało :) Odrobina historii: obecny budynek dworca z 1929r. stanął w miejscu dawnej bytomskiej stacji wybudowanej w 1868r. Wraz z budynkiem dworca, wybudowano halę peronową nad peronami 2, 3 i 4, peron 1 przykryty jest wiatą. W Polsce istnieją tylko 4 dworce posiadające hale peronowe. Po I wojnie światowej nastąpił podział Śląska, w wyniku czego stacja w Bytomiu zyskała na znaczeniu. Perony 2, 3 i 4 obsługiwały kursy niemieckie, natomiast peron 1 kursował do Polski. Od 1936 do 1939 w Bytomiu kończył swój bieg jeden z najszybszych pociągów ówczesnych Niemiec – tzw. „Latający Ślązak”. Był to trójwagonowy zespół motorowy kursujący pomiędzy Berlinem a Bytomiem. Umożliwiało to przedostanie się z jednego końca trasy na drugi w ciągu zaledwie 4 godzin i 25 minut. W pierwszej połowie 2014 przeprowadzono gruntowny remont dworca.                                                                                                
     źródło: wikipedia:org


29.01.2014.


























1.07.2014.

























22.06.2016.



Na koniec małe porównanie 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz