czwartek, 1 czerwca 2017

Linia kolejowa 271 (Wrocław Główny – Poznań Główny)

Linia kolejowa 271 (Wrocław Główny – Poznań Główny) - w 1853 roku podjęta została decyzja o budowie linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem. 27 września 1856 roku linią kolejową przejechała na odcinku Wrocław Główny – Leszno próbna lokomotywa parowa. Pierwszy regularny kurs składu miał miejsce 27 października 1856 r. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło dwa dni później, 29 października. Wraz z linią, wybudowano i oddano do użytku stacje: Puszczykowo, Mosina, Czempiń, Kościan, Stare Bojanowo, Lipno, Leszno, Rydzyna, Bojanowo, Rawicz, Żmigród, Osola, Oborniki Śląskie, Szewce, Osobowice, Wrocław Główny. W latach 1916‒1918 kursował tędy okresowo Pociąg Bałkański, a w drugiej połowie lat 40. XX wieku przejeżdżał pociąg Balt-Orient-Express ze Sztokholmu do Stambułu. W dwudziestoleciu międzywojennym linia kolejowa nr 271 była linią międzynarodową, a stacja w Lesznie pełniła funkcję stacji z kontrolą graniczną. Granicę przekraczały 2 pociągi osobowe oraz pociąg pospieszny 801/802 relacji Wrocław – Gdańsk – Wrocław. Do Rawicza docierały również 2 pociągi osobowe z Poznania.
W latach 70. XX wieku nastąpiła elektryfikacja linii Poznań – Wrocław.
1 października 2006 roku linia 271 obchodziła 150 lecie powstania. Z tej okazji odbyły się w Lesznie jubileuszowe uroczystości zainaugurowane kilka minut przed godziną 14, z chwilą wjazdu na tor przy peronie pierwszym od strony Wrocławia (tak samo jak przed 150 laty) pociągu specjalnego retro składającego się z parowozu Pm36-2 z parowozowni Wolsztyn znanego powszechnie jako Piękna Helena oraz zabytkowych wagonów.
Aktualnie według PKP Polskie Linie Kolejowe linia Wrocław – Poznań stanowi jeden z najintensywniej eksploatowanych odcinków infrastruktury kolejowej w Polsce.
źródło: wikipedia.org


Pierwsze kilka dni długiego majowego weekendu spędziłem w Lesznie,  gdzie w ostatni dzień chodziłem z aparatem po stacji kolejowej i akurat wtedy przypadkiem dostrzegłem w oddali chmurę dymu, jak się później okazało przy lokomotywowni na dalszą drogę czekał elektrowóz EU07-195 z trzema parowozami (OKz32-2, TKt48-191 ze skansenu w Chabówce oraz 475.179 Kolei Czeskich Decin) i zabytkowymi wagonami. Pociąg retro wracał z Wolsztyna gdzie maszyny były jedną z wielu atrakcji na  XXIV Paradzie Parowozów. Aby skład mógł ruszyć dalej w stronę Chabówki, najpierw musiał zostać przepuszczony pociąg rejsowy TLK Artus relacji Gdynia Gł.-Katowice z EP07-1036 na czele.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz