piątek, 19 kwietnia 2019

Linia kolejowa 91 (Kraków Główny – Medyka)

Linia kolejowa nr 91 stanowi część paneuropejskiego szlaku E 30 łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.
Linia 91 jest polskim odcinkiem dawnej Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika, łączącej Kraków ze Lwowem. Pierwsze jednotorowe połączenie ukończono w latach 1856-1861. W 1892 roku kolej została znacjonalizowana przez władze Austro-Węgier i stała się częścią Cesarsko-Królewskich Kolei Państwowych. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 przeszła na własność Polskich Kolei Państwowych. Po II wojnie światowej odcinek na wschód od Medyki został przekuty na rozstaw szerokotorowy.
źródło: wikipedia.org 


Tarnów - stacja kolejowa (77,432 km) [26.05.2016.]
Przez stację przechodzą następujące linie kolejowe:
  •  91 Kraków-Medyka
  •  96 Tarnów-Leluchów 
  • 115 Tarnów-Szczucin 
Obecny gmach dworcowy powstał w okresie 1906–1910 w oparciu o projekt E. Baudischa z Ministerstwa Kolei Żelaznych w Wiedniu. Wcześniej według tego samego projektu powstał dworzec w Stanisławowie na Ukrainie.
W 1915 w wyniku działań wojennych budynek dworca uległ uszkodzeniu. 28 sierpnia 1939 został przeprowadzony zamach bombowy na tarnowskim dworcu. Jego autorem był Antoni Guzy, Polak współpracujący z Niemcami. Wskutek wybuchu śmierć poniosło 20 osób, a 35 zostało rannych.
W godzinach porannych 14 czerwca 1940 roku z dworca wyruszył pierwszy masowy transport więźniów do KL Auschwitz. W 70. rocznicę tego wydarzenia na dworcu odsłonięto pomnik Pamięci I Transportu Więźniów do KL Auschwitz. Umieszczono na nim nazwiska 728 więźniów.
W latach 2007–2010 budynek dworca, wraz z terenem przylegającym, poddany został generalnemu remontowi. Prowadzono go w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Zakończenie remontu oraz uroczyste otwarcie odbyło się 13 listopada 2010. W wyniku remontu tarnowski dworzec odzyskał swój wygląd sprzed stu lat. Odnowiono elewację budynku i jego wnętrze, wymieniono podłogi, stolarkę okienną i drzwiową, instalacje CO, wodno-kanalizacyjną, elektryczną i teletechniczną – także przed gmachem budynku. Wzmocnio fundamenty budynku. Pomieszczenia dworca PKP po remoncie przypominają wnętrza eleganckich hoteli sprzed wieku. Na remont dworca wydano 42 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu państwa i środków własnych PKP SA.










































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz