czwartek, 15 lutego 2018

Linia kolejowa 62 (Tunel - Sosnowiec Główny)

Linia kolejowa nr 62 biegnie na pograniczu województwa śląskiego i małopolskiego. Stanowi końcowy odcinek historycznej Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Na odcinku Tunel - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce jest to linia dwutorowa. Na końcowym - jednotorowa. Na odcinku od Tunelu do Bukowna równolegle do trasy linii przebiega trasa Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Linię obsługują pociągi osobowe Regio Przewozów Regionalnych na trasie Katowice - Kielce, a także pociągi towarowe.
źródło: wikipedia.org


Miechów-Charsznica - Charsznica stacja kolejowa (7,793km) [26.10.2017]
Do Charsznicy trafiłem przypadkiem jadąc wzdłuż linii kolejowej w stronę Sędziszowa.
O samej stacji nie znalazłem zbyt wiele informacji więc napiszę to co udało mi się ustalić.
Stacja Charsznica jest położona w gminie Miechów-Charsznica w woj. małopolskim przy linii kolejowej nr 62 (Tunel-Sosnowiec Gł.) dawna Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska. Budynek dworca podobny stylem do tych z Olkusza czy Strzemieszyc. Tuż obok dworca znajduje się wieża ciśnień którą dokładniej pokazałem TUTAJ
Obecnie jest tu ruch towarowy oraz  niewielki ruch pasażerski z Katowic do Sędziszowa i dalej do Kielc. Swoją stacje miała tu również kolej wąskotorowa a nieopodal biegnie linia LHS.


































Jaroszowiec Olkuski – stacja kolejowa (35,744 km) [26.10.2017]
Otwarcie stacji w Jaroszowcu nastąpiło w1885 r. Poprzednia nazwa Rabsztyn do roku 1964 (wg wikipedia.org), zaś inne źródło (semaforek.kolej.org.pl) podaje lata 1885-1961. Przez stację przechodzi normalnotorowa linia kolejowa nr 62 z Tunelu do Sosnowca oraz 65 Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) Most na rzece Bug - Sławków Południowy. Budynek dworca wybudowany w 1913 r. obecnie nieczynny, pełni funkcję budynku mieszkalnego.

Zdjęcia z 26.10.2017 r.


Tabliczka na budynku po drugiej stronie ulicy wskazuje, że w przeszłości można było tu kupić bilety PKP









Poprzednia nazwa stacji




Widok w stronę torowiska i peronu




Wejście na peron













Widok w stronę Kielc z nastawnią JO1


Widok w stronę Katowic



Zamknięty tor do papierni w Kluczach (obecnie Velvet CARE)



LHS ST40s-17 i ST40s-01 z mieszanym składem przejeżdżają przez stacje kierując się w stronę Sławkowa





Olkuszu - stacja kolejowa (45,021 km) [1.01.2018]
Stacja została otwarta w 1885 r., leży przy linii  LHS 65 (Ludyn-Sławków Południowy) gdzie do połowy lat 90 kursowały pasażerskie szerokotorowe pociągi dalekobieżne relacji Moskwa-Olkusz.
(źródło:wikipedia.org bazakolejowa.pl)

































Dąbrowa Górnicza - Strzemieszyce stacja kolejowa (69,221 km) [12.08.2015]
Z początkiem 2016 r. zaczęto rozbiórkę XIX-wiecznego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach. Przez kilka dni przyjeżdżałem na miejsce by dokumentować postęp wykonywanych robót. Zdjęć jest dość sporo więc rozłożę je na 2 lub 3 wpisy.
W tej części przedstawię fotografie stacji, dworca, dawnej parowozowni oraz wiaduktu nad ul. Łuszczaka które wykonałem w sierpniu 2015 r. podczas mojej pierwszej wizyty w tym miejscu.

Na początek krótką historią:
Stacja Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce powstała w 1885 roku, kiedy to do tej samodzielnej wówczas miejscowości, dotarła Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska (historyczna linia kolejowa w Królestwie Polskim łącząca Dęblin z Dąbrową Górniczą. Linia była szerokotorowa i przebiegała przez Radom, Skarżysko-Kamienną, Kielce, Olkusz aż do Dąbrowy Górniczej, z bocznicami do Sosnowca i Granicy). Obok stacji powstała też istniejąca do dziś parowozownia. Obecnie budynkami parowozowni zarządza spółka PKP Energetyka.
W latach 80. XX wieku przez Strzemieszyce kursowały wakacyjne pociągi Gliwice – Suwałki oraz Lublin – Kudowa-Zdrój. Do 1993 roku Strzemieszyczanie mieli także możliwość dojazdu koleją do Huty Katowice i centrum miasta. Obecnie zatrzymują się tutaj jedynie pociągi osobowe z Katowic do Olkusza, Tunelu, Sędziszowa i Kielc.
W czerwcu 2007 r. na poddaszu dworca wybuchł pożar, który doprowadził go do dewastacji.
Cześć budynku została bez dachu a wejścia zamurowano. Mieszkańcy Strzemieszyc mieli pomysł na dworzec – chcieli w nim urządzić dom kultury, jednak PKP nie dofinansowało remontu.
Przez kilka lat trwały starania aktywistów Stowarzyszenie Samorządne Strzemieszyce o zachowanie budynku. Konserwator zabytków wszczął procedurę wpisania obiektu do ewidencji zabytków, jednak nie zdążono jej dokończyć. Miasto nie było zainteresowane przejęciem dworca, a PKP PLK rozpoczęły starania o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę. 7 stycznia 2016 roku rozpoczęto wyburzenie obiektu. Decyzję o rozbiórce budynku podjął Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, który ustalił, że nie jest on wpisany do rejestru zabytków, ani nie został objęty ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta.
źródło wikipedia.org 

12.08.2015.







 



































































9.01.2016.





























13.01.2016.




















15.01.2016.
















13.03.2016.














26.04.2016.




31.12.2017




Porównanie



Na koniec zdjęcia z przeszłości jak to kiedyś wyglądało (źrudło: fotopolska.eu)
1885 r.
1900-1920 r.
1995-1999 r.
Parowozownia 1905-1920 r.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz