czwartek, 31 sierpnia 2017

Skorogoszcz - wieża ciśnień

Jadąc trasą od Lewina Brzeskiego w stronę Brzegu nie sposób było ominąć Skorogoszczy i tamtejszej wieży ciśnień (z 1910 r.). Przed wyjazdem przeczytałem kilka zdań na temat tej budowli jednak to co zastałem na miejscu totalnie mnie zaskoczyło. Rąbiąc pamiątkowe zdjęcia nagle zza płotu usłyszałem głos mężczyzny który zapytał czy robię zdjęcia wieży? Pomyślałem kolejna osoba która zabrania fotografowania architektury jaka mnie interesuje, ale nic bardziej mylnego. Po krótkiej rozmowie Pan Dariusz zaprosił Nas (bo nie podróżowałem sam) na  swoje podwórko gdzie wieża ciśnień była częścią jego domu. Opowiadając historię jak to się stało, że wszedł w posiadanie tak interesującego obiektu wzbudził w nas sympatię i podziw, jednym słowem lokalny patriota.
Jeżeli miałbym opisać w wielkim skrócie jak Pan Darek podejmował starania o uratowanie budynków, to trzeba zacząć od tego ,że na samym początku starał się o nowego nabywcę ale niestety z biegiem czasu wieża niszczała a nowych właścicieli brak, wiec po konsultacji z żoną wykupił wieżę wraz z budynkiem przepompowni i przeprowadził się z bloku do nowej posiadłości. Renowacja miała lepsze i gorsze momenty ale jak zawsze trwała długo i pochłonęła duże koszty, z wypowiedzi dało się wywnioskować, że efekty jego prac nie poszły na marne i jest zadowolony z uzyskanego efektu.
Budynek stacji pomp został zaadaptowany na mieszkanie a sama wieża na punkt widokowy oraz swoiste muzeum gdzie zbierane są pamiątki z przeszłości Skorogoszczy.
Korzystając z uprzejmości weszliśmy do środka mieszkania oraz na szczyt wieży by zobaczyć panoramę jaką widać z najwyższego piętra wieży.
Dowiedzieliśmy się również, że 11 listopada w Święto Niepodległości na terenie wokół organizowane jest ognisko a także występy artystyczne dla mieszkańców oraz przybyłych gości. 
Na pamiątkę pobytu dostaliśmy książeczkę współautorstwa Pana Dariusza "Skorogoszcz na pocztówce" oczywiście z dedykacją od autora za co bardzo dziękujemy.

Jeśli ktoś kto czyta ten wpis ma jakiekolwiek pamiątki, informacja na temat powstaniaarchitektów wieży ciśnień w Skorogoszczy proszę o kontakt  mailowy z właścicielem dzieba@op.pl 



































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz